نیاز های فوری فوری وصال: مستمندی آبرودار از سادات نیازمند صندلی نماز بی بضاعتی آبرودار از سادات نیازمند ماشین لباسشویی خانواده ای آبرودار از سادات نیازمند جاکفشی مستمندی آبرودار از سادات نیازمندماشین لباسشویی

جستجو کردن

چرا باید به دیگران کمک کنیم ؟

موسسه خیریه نیک گستر وصال

انسان ها موجودات اجتماعی هستند و این با هم زیستن برای ما یک مزیت محسوب می شود.

هر انسان در طول دوره ی زندگی خود ممکن است بارها دچار مشکلات فراوان شود که به تنهایی نتواند از پس آن ها برآید.

خانواده، دوستان، همسایگان و حتی در برخی موارد غریبه ها می توانند برای حل مشکلات آن فرد به او کمک کنند.

این که فکر کنیم ما هیچ وقت دچار مشکل نمی شویم و به کمک دیگران احتیاج پیدا نمی کنیم فکر اشتباهی است چون ما انسان ها آن قدر توانمند نیستیم که بتوانیم تمام مسائل پیش آمده را به تنهایی بر طرف کنیم.

کمک کردن به نیازمندان در واقع بیشتر کمک به خودمان است زیرا ما نتیجه اعمال خوب و بد خود را خواهیم دید و کمک ما باعث به وجود آمدن احساس رضایت قلبی و خوشنودی خداوند از ما می شود و به زندگی ما برکت می بخشد.

این موضوع از اهمیت ویژه ای در نزد ما ایرانیان و دین اسلام برخوردار است. آیات و احادیثی زیادی وجود دارد که ما را تشویق به کمک به دیگران می کند.

پیامبر اسلام صلوات الله علیه می فرماید: آن که سیر بخوابد و همسایه اش گرسنه باشد به من ایمان نیاورده است و ساکنان هر مجتمعی سیر بخوابند، در حالی که در میان آنان گرسنه ای باشد، خدا در قیامت به آن ها نظر رحمت نمی کند؛ نیز فرمود: هرکس لوازم مورد نیاز زندگی را از همسایه اش دریغ دارد، خدا وی را در قیامت از فضل خود محروم کند و او را به خودش واگذارد.

سعدی شعری دارد که بیان می کند کمک به دیگران تا چه حد در میان ما ایرانیان مهم بوده است.

بنی آدم اعضای یک پیکرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار

افراد زیادی در جامعه وجود دارند که نیاز به کمک های ما دارند مثل: کودکان بی سرپرست، کودکان کار، زلزله زدگان، آواره های جنگ زده، سالمندان، افراد بیکار، زندانیان و…. و همیشه این کمک ها به صورت نقدی نیست. مثلا سالمندان نیاز به توجه بیشتر دارند و توجه ما به آن ها نوعی کمک محسوب می شود، یا پیدا کردن کار برای کسی که بیکار است باعث نجات یک خانواده می شود.

توجه داشته باشیم که کمک های ما نباید با منت باشد و باعث از بین رفتن آبروی شخص نیازمند شود و عزت نفس آن فرد را خدشه دار کند.

ممکن است افراد نیازمندی در اطرافمان داشته باشیم اما آن ها از ترس آبرویشان نتوانند از دیگران کمک بخواهند. پس به همان اندازه که کمک به دیگران اهمیت دارد حفظ آبرو و عزت نفس فرد نیازمند نیز مهم است.

منبع : www.coca.ir

Views: 48337

اشتراک گذاری

دیدگاه ها

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 4 =

آخرین اخبار