ردّ مـــــــظالـــــــــم
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا اباصالح المهدی «روحی فداک» ادرکنی
در روایاتِ شیعه، ردّ مظالم از شرایط پذیرش توبه معرفی و ترک آن، از گناهانی شمرده شده که موجب نازلشدن بلا میشود.
حر عاملی، وسایل الشیعه، ۱۴۰۹ق، ج۱۶، ص۵۲
کلمه مظالم جمع کلمه مظلمه است، این کلمه از ماده ظلم گرفته شده و از نظر اصطلاح فقهی به اموال و بدهی هایی گفته می شود که انسان از روی ظلم و بی عدالتی از بندگان خدا گرفته و نپرداخته است. مظلمه عبارت از نوع خاصی از بدهی، حق الناس و مشغول الذمه بودن است و آن به این صورت است که: یا انسان مبلغ مشخصی به فرد معینی مدیون است اما نمیداند کجاست و به او دسترسی ندارد، و یا اینکه میداند که مبلغ معینی مدیون است اما به صورت مشخص، فرد مدیون برایش معلوم نیست که چه کسی است؟ در هر دو صورت فرق نمیکند که علت مدیونی، چه باشد ( مشروع یا غیر مشروع ) اما حکم آن این است که: مقدار دین و بدهی مذکور را باید به اشخاص فقیر صدقه بدهد، که اصطلاحاً به این پرداخت ردّ مظالم گفته میشود. این حالت یقینی ردّ مظالم است اما گاهی چون شخص در برههای از زندگانی خیلی مقید به رعایت حقوق دیگران در اموالشان نبوده است و چه بسا اموال آنان را تلف کرده است سپس متنبه میشود و احساس مدیونی میکند، و از طرفی شخصاً نمیداند به چه کسی و چه مبلغی بدهکار است؟ به منظور اینکه اگر واقعاً به کسی بدهکار است ذمه اش بری شود مبلغی را احتیاطاً به عنوان ردّ مظالم به فقرا صدقه میدهد. (برای اطلاع بیشتر: ر.ک: جامع المسائل آیت الله فاضل، ج ۲، س ۱۲۰۰)
موارد
موارد «ردّ مظالم» بسیار است به برخی از آنها اشاره میکنیم:
۱- مال پیدا شده (لُقَطَه) که صاحب آن را نمیشناسد و از پیدا شدنش مأیوس است.
۲- مالی که قرض کرده و طلبکار را فراموش کرده یا به او دسترسی ندارد.
۳- آنچه انسان در بین اموال خود مییابد و یقین دارد که مِلک خودش نیست.
۴- مالی را که شخصی غصب کرده و صاحب آن را پیدا نمیکند.
۵- شخصی در خدمت «ظَلَمه» بوده و به دستور او اموالی را از مردم گرفته است، ولی صاحبان آنها را پیدا نمیکند.
۶- زرگری که میداند خردههای طلا و نقره بجا مانده در محل کار، مال مردم است و صاحبان آنها راضی نیستند، ولی آنها را نمیشناسد، و همچنین است همه ارباب حرفهها که مقداری از مال، نزد آنان میماند و دارای ارزش میباشد و صاحبان آن را نمیشناسند. در این مورد اگر در ابتدای قرار داد، شرط عفو کنند، دیگر نیاز به رد مظالم نیست.
۷- مالیکه از مراجعهکنندگان یا میهمانان در محل کار یا منزل و…، جا مانده است و مالکش معلوم نیست.
مصرف
مصرف «رد مظالم» منحصر است به «فقرای شیعه»؛ بنابراین، صرف آن در امور خیریه مانند پلسازى و مسجد و نظایر اینها جایز نیست.
جامعالاحکام، آیهالله صافی/۱/۱۶۱
موسسه خیریه نیک گستر وصال با تحت پوشش داشتن ۳۷۶ خانوار از نیازمندان و مستمندان آبرومند و مومن این امکان را برای شما نیکوکاران گرامی فراهم آورده است که صدقات شما را با نیت حمیده و پسندیده ردّ مظالم به دست فقراء دیندار و مومن برساند.
ردّ مظالم = رفع نیاز مستمندان
واریز با کد۲۷
شماره حساب: ۰۱۰۹۶۵۴۳۴۳۰۰۵
شماره کارت: ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۵۰۳۶۱۳
شماره شبا: Ir7401700000009654343005
جهت هماهنگی و ا طلاعات بیشتر با شماره تلفن ۳۲۲۸۸۰۵۱-۰۵۱ داخلی ۲۶ تماس حاصل فرمائید.
بازدیدها: ۹۰